Co je overbooking a jak ho vyřešit

Overbooking je situace, kdy máte více rezervací, než je kapacita ubytování vašeho zařízení.

 

Ideálním nástrojem pro předcházení overbookingu je Channel manager. Ten se stará o automatickou synchronizaci obsazenosti mezi hotelovým systémem a katalogy ubytování.

 

Už máte Channel manager a myslíte si, že k overbookingu nemůže nikdy dojít? Bohužel, i tak se to jednou za čas může stát.

Existují 2 hlavní příčiny, na které si podíváme jednotlivě:

Situace 1: Nesouvisle dostupný typ pokoje (host se musí v průběhu ubytování stěhovat)

Katalogy jako Booking.com neznají vaše jednotlivé pokoje (např. 201, 202, 203).

Ví jen, že máte například 5 pokojů typu "Dvolůžkový standard" a zná kapacitu ubytování v jednotlivých dnech (datech).

 

Ve špičce ubytování, kdy máte vysokou obsazenost tedy může nastat například takováto situace:

 

Overbooking - nesouvisle dostupný pokoj

 

Paní Jana Veselá si přeje rezervovat pokoj "Dvoulůžkový Standard" od 02.09. - 08.09.2020.

Booking.com si prohlédne kapacity vašeho ubytovacího zařízení a vidí, že máte volnou kapacitu 1 pokoj od 02.09. - 08.09.2020. Umožní tedy rezervaci v tomto termínu.

Booking.com už ale nevidí, že od 2.9. - 4.9.2020 je volný pokoj 202 a od 5.9. - 08.09.2020 je volný pokoj č. 221 a host se tedy bude muset v průběhu rezervace stěhovat.

 

Tomuto problému se nedá technicky nijak předejít v žádném katalogu, protože katalogy nepracují s jednotlivými pokoji, pouze s typy pokojů. 

 

Trevlix vás v notifikaci o rezervaci upozorní, že není žádný volný pokoj tohoto typu a nastaví rezervaci do stavu "čeká na schválení".

Řešení situace 1

Existují 2 možnosti řešení:

 

A) Pokud hostu nevadí, že se bude muset stěhovat, pak rezervaci hosta rozdělíte do 2 samostatných rezervací. První rezervaci zkrátíte na termín, ve kterém je dostupný první volný pokoj a změníte do stavu "Potvrzeno". Pak vytvoříte druhou rezervaci pro zbytek rezervovaného termínu v druhém volném pokoji.

 

B) Nahlásíte na Booking.com chybu (Rezervace ubytování v nesouvisle dostupném pokoji, host by se musel stěhovat) a Booking.com se obvykle pokusí zajistit pro hosta náhradní ubytování.

Situace 2: Interní chyba katalogu

Pokud máte dlouhodobější zkušenosti např. s katalogem Booking.com, tak jistě víte, že:

 

a) umí velmi dobře získávat rezervace

b) rozhodně to není bezchybná aplikace, spíše by se dalo říct, že chyb je zde jako máku

 

Pokud máte dlouhodobější zkušenosti s provozem Bookingu (samostatně, bez Channel manageru), tak se vám už pravděpodobně stalo, že si katalog Booking občas udělal overbooking sám sobě. Tzn. například v pokoji, který máte jen 1, vám v jednom termínu udělal 2 rezervace. Nestává se to často, ale vidíme spousty účtů Bookingu, takže i takových příkladů jsme už viděli dost.

 

Žádný systém bohužel nemůže ošetřit chybu, která vznikne přímo v katalogu ubytování.

Trevlix vás pouze v notifikaci o rezervaci upozorní, že není žádný volný pokoj tohoto typu a nastaví rezervaci do stavu "čeká na schválení".

Řešení situace 2

Nahlaste chybu v Booking extranetu podpoře (Booking udělal více rezervací, než je kapacita typu pokoje). Podpora obvykle chybu uzná a zajistí pro hosta náhradní ubytování.